Automatisk oplæsning:

Dansk halmsikring sparer tid og brændstof

00:00
Hastighed: ???x
00:00

Frandsbjerg Transport sparer fem til 10 minutter pr. læs med halmsikring på lastbilerne fra Pomi, og med 5.000 læs om året, er det ikke helt ligegyldigt.

Frandsbjerg nær Hobro i det nordjyske driver et planteavlsbrug på 1.000 hektar og ved siden af er man efterhånden blevet specialister i samling og håndtering af halm. Virksomhedens fem lastbiler kører årligt 1.000 læs halm hver til blandt andet varmeværker, og derudover har bedriftens også et tre traktorer og halmvogne, som henter halm hjem i høsten.

- Jeg investerede i to Roll-on-systemet til to nye lastbiler med forvogn og hænger, forklarer Søren Rasmussen, som det danske koncept, som er udviklet af Skinnerup Maskinstation og Pomi.

Ligesom en overdækning til en presennings-tiptrailer til lastbiler, så går konceptet ud på, at en presenning hydraulisk rulles rundt om halmlæsset på enten lastbilen med halmtrailer eller traktoren med halmvognen.

Det er både hurtigere end suringsbånd, det er mere sikkert sammenlignet med at lægge et net på vogntoget, det er sviner ikke på landevejen også sparer det skulle konceptet også spare brændstof brændstof.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Allerede nu er de første erfaringer fra Skovsgaard og Frandsbjerg, at man sparer fem til 10 minutter pr. læs ved Roll-on-systemet.

- Hver lastbiler flytter cirka 1.000 læs halmområdet, så de to lastbiler med Roll-On sparer cirka 150 timer om året med systemet.

rich-media-1
Der kan spares mellem fem og ti minutter med Roll-on. Med 1.000 læs om året, bliver det til nogle timer pr. lastbil.

Ballerne skal passe

Foruden tiden med fastspænding, så er arbejdssikkerheden også helt i top med Roll-On, da der ikke skal kravles op på læsset for at fastgøre et net, som er krav hos nogle varmeværker.

- Men det stiller dog også krav til presseren, som laver ballerne. For med dette system så er det meget vigtigt at ballelængden er præcis. Det dur ikke, at hver balle bare er fem centimeter for lang, for så kan de simpelthen ikke være på ladet, påpeger Søren Rasmussen.

Han fortæller, at det også er udfordringen ved de tre traktorer og halmvogne, hvor han også kører med et automatisk fastgøres af ballerne.

- Det kan jo være en udfordring ved de baller, som i bunden af halmstakken, hvor der står syv til otte baller i højden, eller hvis en balle får en del vand, så kan den også udvide sig en smule. Men indtil videre har det ikke været det store problem.

Brændstofbesparelse

Søren Rasmussen har endnu ikke forsøgt sig med måling på en eventuel brændstofbesparelse, men det er planen, at man finder ud af den præcise besparelse i efteråret.

- Det kræver jo at vi har to identiske lastbiler og identiske halm-læs, men jeg er overbevist om, at den glatte flade på siden af lastbilerne med Roll-On helt sikkert vil sparer brændstof kontra lastbilen, som blot kører med halmen stående frit på ladet, kun holdt fast med stropper.

Hos danske Pomi, som producerer Roll-on fortæller man at der kan forventes en besparese på fem procent. En årlig besparelse på 10.000 baller vil betyde 6.000 kroner, ved en afstand på 50 kilometer til aftager, når der køres tre kilometer på en liter brændstof, og en brændstofpris på otte kroner pr. liter, lyder det fra Pomi.

Holdes stramt

Det hydrauliske stempel, som sørger for at trække presenningen med rundt, er styret af to manuelle fjernventiler.

- Først trækkes presenningen ud, derefter rulles presenningen op over halmlæsset, og her køres funktionen sammen med armen som følger halmlæsset rundt, fortæller Poul Mikkelsen, som påpeger, at de to funktioner kører sammen i én ventil, for at sikre en ordentlig fastspænding af ballerne:

- Når presenningen skal på læsset, så prioriteres cylinderen først, og derefter rulningen. På den måde sikre man at presenningen holdes stramt hele vejen rundt. Omvendt er det modsat rækkefølge, når presenningen skal foldes sammen, da man her sikre sig, at presenningen rulles ordentligt sammen, inden den trækkes helt af halm læsset.

rich-media-3
Presenningen rulles over læsset med to hydrauliske stempler.

Den specielle geometrisk udformning af cylinderens bane gør det muligt at trække presenningen hele 280 grader rundt om halmlæsset.

- Det hele kræver blot 15 liter hydraulikolie i minuttet, og det kan alle lastbiler og traktorer vist leverer, men vi vil også tilbyde en elektrisk løsning til systemet, fortæller Poul Mikkelsen, indehaver af Pomi og med-udvikler på Roll-on, som han har udviklet sammen med Jens Kirk fra Skinnerup Maskinstation.

Når ladet på tomt, så opbevares presenningen under ladet på den rulle, som sørger for at trække presenningen over lasten. Hos Pomi har man allerede lavet det første lad, som har forhøjet ladsider.

- På den måde er det lettere at sætte halmballerne af, og der er samtidigt god plads til at opbevare presenningen, når ladet er tomt.

rich-media-4
Her ses Poul Mikkelsen fra Pomi og Jens Kirk fra Skinnerup Maskinstation, som er opfinderne bag Roll-on.