Automatisk oplæsning:

Samling og stakning på én gang sparer tid

00:00
Hastighed: ???x
00:00

Hos Sigurd Aalborgs Maskinstation på Lolland har man nu 10 års erfaringer med ballevognen som samler og stakker halmen under kørsel.

Der kører ikke mange af den specielle Quadro Pro halmvogn i Danmark, og hvis man spørger Sigurd Aalborg fra Lolland, så er det bestemt også en fejl:

- Jeg købte den første Quadro Pro-vogn tilbage i 2010, og sidenhen er der kommet en mere til, og forud for sæson 2020 endnu en, som dog stadig mangler en presser, fortæller Sigurd Aalborg, indehaver af Sigurd Aalborgs Maskinstation, som hører hjemme nær Sakskøbing på det østlige Lolland.

- Når vognen kører efter bigballepresseren med ballemålene 120x120 centimeter, så stakker den ballerne to og to. Det er V-vogne vi kører med, hvilket betyder, at ballestørrelsen er variabel, så bruges de eksempelvis til 120x90 baller, så kan der stakkes tre oven på hinanden adgangen, fortæller Sigurd Aalborg fra førersædet på den ene af maskinstationens to bigballepresser-sæt, som han bestyrer i høsten.

- Vi presser cirka 5.000 baller, hvor halvdelen er maskinstationskørsel for min bror, som leverer til halmværk, og den sidste halvdel er maskinstationskørsel for andre kunder.

rich-media-1
Sigurd Aalborg presser 5.000 baller om året med Quadro Pro-vognene.

Sparer tid

Sigurd Aalborg fortæller, at der spares tre til fire minutter pr. læs ved den efterfølgende læsning, når ballerne ikke skal stakkes med frontlæsse-traktoren.

- Det lyder måske ikke af meget, men det betyder noget, når det er mere end bare ét enkelt læs er skal hentes hjem fra marken. Det er noget flere af mine kunder værdsætter højt, fortæller Sigurd Aalborg, som generelt er glad for, at han som maskinstation kan aflevere et stykke arbejde, hvor det ser pænt og præsentabelt ud for kunderne.

Selve ballevognen kører mere eller mindre automatisk, og det er meget begrænset, hvad man som chauffør skal være opmærksom på under kørsel.

rich-media-2
Under læsningen er der sparet cirka 3 til 4 minutter pr. læs, når ballerne er samlet og stablet med Quadro Pro-vognen.
rich-media-3
Sigurd Aalborg nævner også, at hvis der pludselig kommer vand, er stablingen af ballerne en god forsikring.

- Teknisk set er der måske en smule mere i denne vogn sammenlignet med eksempelvis de dansk producerede halmvogne, som samler tre eller fem baller på en stribe, men når man først har vænnet sig til Quadro-vognen, så går det nu ret godt. Min erfaring siger mig, at langt de fleste chauffører med bare lidt teknisk-føling bliver glade for at køre med vognen. Der er en del at holde øje med, når vognene kører, men det er begrænset, hvor meget indgribning det kræver.

Sigurd Aalborg fortæller, at han på en typisk arbejdsdag måske er ude to til tre gange, og i 90 procent af tilfældene, er det noget halm, som sidder ved en føler.

- Så man er lynhurtigt kørende igen, bemærker han, og påpeger, at et godt kamera giver ro i kabinen, da man på den måde har et godt overblik over ballevognens arbejde.

Den ældste Quadro-vogn på maskinstationen er fra sidst i 90'erne, og Sigurd påpeger, at han endnu ikke har set træthedsbrud nogen steder.

rich-media-4
Ballevognen kører efter presseren som en slags kærre. Det er også en fordel i trafikken.

Stabil opbygning

Selve vognen er monteret langt inde på presserens ramme, og det giver både en fordel i trafikken, at vognen kører som en kærre efter presseren, samt en fordel i marken, hvor det er svært at undgå dybde gyllespor eller lignende.

- Den ene presser har rundet 55.000 baller med vognen på slæb, og jeg har endnu ikke set skader, som følger af vrid fra vognen i presseren - og maskineriet er virkelig blevet udsat for lidt af hvert, fortæller Sigurd Aalborg.

I praksis kan vognen læsse to bigballer af med 13 kilometer i timen uden at de flytter sig, og vognen vejer cirka 2,5 ton.

rich-media-5
Stablingen af ballerne foregår automatisk.

- Man kører måske nok en smule mere forsigtigt med sættet, end hvis man kørte uden ballevogn, fortæller Sigurd Aalborg.

På maskinstationen er det to Massey Ferguson-pressere, som er spændt sammen med Quadro-vognene i form af en MF 2190 samt en MF 2290.

- Så må tiden vise, om jeg får en tredje presser spændt for den sidste vogn med ballemålene 120x90 centimeter, og når der kan stables tre baller oven på hinanden med Quadro, så giver konceptet endnu mere mening, fortæller Sigurd Aalborg.

rich-media-6
Med kamera i kabinen er der fuld kontrol med ballevognen.