Dalmose Vognmandsforretning har omdannet en gammel roeoptager til pendlervogn.

For at imødekomme kundeønsker om en mere skånsom optagning og samtidig øge kapaciteten og dermed rettidigheden for roeoptagningen gik Dalmose Vognmandsforretning i gang med ombygning af en pendlervogn til sæson 2019.

- Vi købte en brugt Ropa Tiger treakslet roeoptager fra 2001, og henover sommeren 2019 begyndte vi med at rippe den for dele, så den kunne ende som en ren pendlervogn, fortæller Henrik Jørgensen, indehaver af Dalmose Vognmandsforretning, som i roekampagnen 2019 kørte med to Ropa Tiger selvkørende roeoptagere, tre Ropa Maus selvkørende rense-læssemaskiner og op til 45 lastbiler med transport af roer til Nykøbing Falster.

- Fordelene ved den brugte roeoptager som pendlervogn er mange. Der er samme rumindhold i tanken som i optageren, og der er samme mulighed for dogwalk kørsel. Desuden er der stor synergi i reservedele, som næsten er ens på de to maskiner, fortæller Henrik Jørgensen, da vi møder ham i roemarken i efteråret 2019.

Og netop denne morgen er han ekstra glad for, at Ropa-maskinerne passer dele sammen.

- Her i nat brækkede den store hovedsnegl i tanken på den ene roeoptager, også er det rart, at vi netop har sådan en ekstra liggende på lager fra den ombyggede pendlervogn, fortæller Henrik Jørgensen.

Faktisk har man afmonteret dele på sammenlagt 10 ton i optageraggregat, renseenheder, ringbånd og hovedsnegl fra tanken.

- Det er faktisk kun selve tanken og aflæsserbåndet vi benytter på optageren.

rich-media-1
Indehaver af Dalmose Vognmandsforretning, Henrik Jørgensen (i midten), flankeret af chauffør på pendlervognen, Daniel Faber Jørgensen (til højre) og Jens Christensen, som bestyrer Ropa Tiger-optageren.
rich-media-2
Både pendlervogn og roeoptager kører begge i dogwalk, hvilket er én af de unikke fordele ved pendlervognen.

50 procent større kapacitet

På den Ropa Tiger-optager, som har gang i optagningen, da vi besøger maskinerne i marken, sidder Jens Christensen. Han fortæller, at han i den grad mærker kapacitetsforøgelsen på optageren, når pendlervognen er med.

- Det afhænger rigtig meget af markerne, men 50 procents kapacitetsforøgelse er ikke ualmindeligt, fortæller Jens Christensen fra førersædet på optageren.

- Roerne har givet rigtig godt i sæson 2019, og det har det været en meget stor hjælp at have pendlervognen med rundt for at holde kapaciteten oppe på optageren, fortæller han.

Foruden en kapacitetsforøgelse på optageren så fremhæver Henrik Jørgensen også det faktum, at man undgår spor i roekulen.

Pendlervognen læsser af med aflæsserbåndet fra siden af kulen, og dermed bakkes der ikke op i de samme spor foran kulen, som er tilfældet ved en tipvogn.

- Det betyder, at vi langt lettere kan læsse roerne fra kulen, når der skal køres ind på fabrikken, og det er bestemt heller ikke ligegyldigt.

Daniel Faber Jørgensen har været chauffør på pendlervognen og han fortæller, at han er overrasket over, hvor stor forskel der er på pendlervognen og en almindelig traktor og vogn.

- Den anden dag kørte vi sammen med avlerens egen traktor og vogn, og der kom tre millimeter regn under optagningen, hvilket betød, at han blev nødt til at indstille kørslen, da den slet ikke kunne køre på marken længere. Men det brede hjul og dogwalkkørsel på Ropa-pendlervognen betød, at vi kunne forsætte uden problemer, fortæller Daniel Faber Jørgensen.

rich-media-3
Der er tale om en ældre roeoptager fra 2001 som er blevet omdannet til pendlervogn. At det er samme producent af roeoptager gør det let at anvende nogle af de gamle dele som reservedele til de to Ropa Tiger optagere, som Dalmose vognmandsforretning benytter.

To års erfaringer

Dalmose Vognmandsforretning har nu to sæsoners erfaringer med ikke bare transport af roer, men også optagning.

- Da Nordic Sugar valgte at flytte transport af roer fra primært traktorer og vogn til lastbiler, fik vi to områder i udbuddet på Syd- og Vestsjælland og dækker nu et område fra Kalundborg og Holbæk og ned til Vordingborg- og Næstved-kanten, fortæller Henrik Jørgensen, som er ejer af virksomheden, som foruden transport og optagning af roer også beskæftiger sig med entreprenør-opgaver, og desuden har Henrik Jørgensen også et planteavlslandbrug.

- Vi ejer ikke selv de 45 lastbiler, som der køres med i roekampagnen, men vi lejer ekstra kapacitet ind. Vi havde en Ropa Maus rense-læssemaskine, inden vi vandt udbuddet og har siden investeret i yderligere to Maus. Vi har måske en smule overkapacitet, men det er også nødvendigt for at opnå den rette rettidighedseffekt, fastslår Henrik Jørgensen, som til sæson 2020 har investeret i yderligere en ny Ropa Tiger selvkørende roeoptager.

rich-media-4
Kapacitetsforøgelsen afhænger naturligvis af marker og forholdene, men 50 procent er ikke utænkeligt.

Læs mere i Agro

Læs hele artiklen i næste udgave af fagmagasinet Agro, der udkommer Store bededag den 8. maj. Her kigger vi på de forskellige pendlervognskoncepter og hører om erfaringerne fra forskellige avlere og maskinstationer.